78 anys d'impunitat! Barcelona sota les bombes

78 anys d'impunitat! Barcelona sota les bombes.
Xerrada amb Jordi Morell i Rolando d'Alessandro el dimecres 30 de març a les 19.00h al Casal Popular i Independentista del Clot Camp de l'Arpa.
Ni perdonem ni oblidem!

78 anys d'impunitat! Barcelona sota les bombes.
Ni perdonem ni oblidem!

El 16, 17 i 18 de març de 1938 Barcelona va ser protagonista d'un fet que va marcar un abans i un després en el concepte de la guerra.

Efectivament, fins aquestes dates les guerres mai van provocar destrosses i mortalitat en les rera-guàrdies. Les guerres es realitzaven en un cúmul de batalles en un front molt clar on les tropes i soldats combatien cos a cos. No quedava massa lluny una Gran Guerra o I Guerra Mundial (1914-1918) on, ja amb aviació, encara no es bombardejaven objectius civils.

En aquest context, els bombardejos d'ara fa 78 anys van ser els primers en que una ciutat allunyada del front rebia l'embat de les bombes i la seva població va ser la primera en el món occidental, com a mínim, que veia caure explosius. Els principals responsables van ser el feixistes italians que controlaven fins a tres bases a Mallorca.

El context de la guerra i el fet que els bombardejos van continuar en d'altres municipis del Principat i del País Valencià fa que a hores d'ara no hi hagi consens sobre el nombre i el nom de les víctimes mortals. Així, les diferents fonts historiogràfiques conten entre 1000 i 2000 les persones mortes en aquests tres dies. Fins al 26 de gener de 1939, van morir unes 5000 persones sota les bombes a la ciutat.

La brutalitat dels actes i la dificultat de les institucions -que només podien avisar quan arribaven els avions- va fer que la Barcelona popular i auto-organitzada no dubtés en realitzar un seguit de refugis anti-aèris per poder-se protegir. Baixos d'escala, places del barri, parets de Montjuïc, van ser foradats i habilitats.