Resum del Plenari del 4 de juliol de 2018

S'estrena en Dani Celma com a nou Conseller de la CUP al Districte de Sant Martí. Gràcies pel compromís ✊

A proposta de la CUP els espais públics dels barris del Districte contemplaran mesures de foment a entorns segurs per a les persones transgènere.

La CUP Capgirem Barcelona al Plenari del Districte Sant Martí vam començar parlant sobre l’informe del regidor d’aquells darrers mesos.

Primer de tot, vam fer esment de la Vaga de les treballadores del museu Picasso i altres espais culturals de la ciutat. Una de les empreses que gestiona aquests espais i que contribueix a la precarització de les treballadores és una empresa situada al Barri del Clot-Camp de l’Arpa: Magma Cultura. Donem tot el suport a les reivindicacions de les treballadores i fem esment de la necessitat de municipalitzar tots aquests servei dels espais culturals de la ciutat.

També fem esment de les demandes de les famílies del districte, especialment les del Poblenou, que van realitzar la seva inscripció als ensenyaments secundaris obligatoris tal com deien les instruccions de la normativa i finalment, algunes d’elles, no han pogut entrar als instituts de referència. També vam denunciar la proliferació de les línies-bolet a escoles i instituts del districte  com a forma de pal·liar la manca de centres públics dels 0 als 17 anys.

Recordem la situació de la residència per a gent gran Alckemika, la qual, a partir del mes de juliol, torna a ser administrada per una de les empreses precaritzadores del sector, i, tot i que sabem que la seva gestió és competència de la Generalitat, demanem al districte que en faci un seguiment intensiu per tal d’evitar que aquesta gestió de 6 mesos no acabi esdevenint un tracte per aconseguir favors al concurs de les residències de la ciutat.

Dani Celma: "En 3 anys a la ciutat de Barcelona hi ha hagut 12.322 desnonaments, 84% vinculats al lloguer. Cal posar al centre de les polítiques públiques el dret a l'habitatge."

Recordem al districte les crítiques de les persones veïnes als dos consells de seguiment dels 2 plans de barris al districte. La participació es fomenta fent participar les  veïnes, i no pas tenint-les només per escoltar el que s’està fent, des de dalt.

Finalment, recordem la situació de les famílies de l’escola Cases amb la contaminació, i les veïnes preocupades per l’amiant al Besós-Maresme. Trobem a faltar la voluntat política del districte per tal de solucionar-les totes dues.

Referent al projecte Palo Alto, agraïm la nova proposta de gestió cent per cent pública de l’ajuntament, però seguim demanant més percentatge per a les entitats i el cooperativisme que no pas per a la gestió d’empreses. Seguirem negociant fins a arribar a les comissions econòmiques de ciutat.
Pel que fa als projectes de tempteig i retracte, caldria, però, que es donessin dues condicions: viabilitat jurídica i voluntat política per tal que l’aplicació tingués una veritable transcendència en el mercat immobiliari. Cap de les dues no està garantida.

Només per centrar-nos en la voluntat política: l’eficàcia del sistema requereix una dotació econòmica elevada. En cas contrari, pot esdevenir una simple política d’aparador aplicada excepcionalment en supòsits de molta rellevància mediàtica. Seria totalment insuficient una quantitat equivalent a la mitjana de 59,33 m€ que, segons esmenta la fitxa, s’ha destinat a expropiacions durant els darrers anys. Caldria crear un fons específic suficientment dotat i que no anés en detriment de la capacitat expropiadora de l’Ajuntament.

Pel que fa a la Modificació del Pla General Metropolità per a l'obtenció d'habitatge de protecció pública al sòl urbà consolidat de Barcelona, calen mesures valentes que comencin a revertir la tendència mercantilitzadora dels drets bàsics, i que s'aposti amb fermesa per garantir aquests drets.
A la ciutat de Barcelona hi ha menys d'un 2% d'habitatge públic; això és, evidentment, greu i preocupant. A manca d'un parc públic d'habitatge de lloguer, de gestió i de titularitat pública, cal que aquells qui, dia rere dia, es beneficien del dret a l'habitatge se’n corresponsabilitzin. Per tant, és important que tots els promotors de la ciutat destinin habitatge de protecció oficial, ja sigui en edificis de nova construcció o en grans rehabilitacions. Aquesta mesura, però, no pot anar mai en detriment de la responsabilitat de les administracions públiques de dotar-nos del parc públic necessari per a les persones veïnes.

En aquest sentit, la CUP Capgirem Barcelona votem i estem a favor de l'aprovació inicial, la qual ja considerem molt de mínims; per tant, si en l'aprovació final hi ha algun canvi o queda diluïda la voluntat inicial expressada en la declaració que es va presentar al plenari municipal el mes de febrer, que no es compti amb nosaltres.
Per últim, actualment la lluita al carrer és l'única garantia del dret a l'habitatge, i encoratgem les presents a sortir al carrer a defensar els pisos que surten a la venda a la subhasta de la Generalitat.

La proposta d’aquest plenari apostava per acabar amb el binarisme de gènere als lavabos dels equipaments públics del districte, tot reivindicant una demanda de les persones Transgènere. També fèiem demanda d’aconseguir espais segurs per a aquest col·lectiu als vestidors dels equipaments esportius municipals. La proposta va ser aprovada i passarà primer per ciutat, on desitgem que s’obri un gran debat en el qual les persones Transgènere hi tinguin molt a dir i es pugui acabar amb la seva discriminació.

Com a prec, ens referíem als dos casals de joves del districte i a la seva gestió. Les persones joves organitzades als barris tenen tota la legitimitat per gestionar-se, i ens sembla que aquests dos casals no tenen sentit si no els administren aquestes dues entitats juvenils. Aquesta gestió també ha d’anar acompanyada d’un pressupost i d’uns anys de contracte dignes per poder realitzar la seva tasca amb excel·lència. El districte no accepta el prec i ens diu que ja s’està negociant amb aquestes dues entitats juvenils. Després del plenari, sabem que aquestes negociacions no han anat gens bé, i que en sentirem a parlar, d’aquestes dues gestions.
Finalment, fem la pregunta al districte de com està la situació de les persones independentistes de la Verneda-Sant Martí que van denunciar diversos atacs als seus balcons amb escopetes de balins. El districte, segons la policia, ens diu que no consten formalment aquestes denúncies i per tant que no en tenen constància.

La moció presentada per la CUP
El plenari del consell municipal de Sant Martí acorda les següents propostes que fomentar un entorn segur als espais municipals del districte per les persones transgènere.

Pregunta feta durant el Plenari al Govern Municipal:

Què pensa fer el govern amb la inseguretat de les persones independentistes i pro referèndum en el barri de la Verneda Sant Martí?

Prec fet durant el Plenari al Govern Municipal:

Que el govern de Districte no tregui a concurs aquest dos equipaments i que els concedeixi en forma de gestió cívica a les actuals gestores dels equipaments amb convenis de més de 3 anys.

Presentem diverses propostes per fomentar un entorn segur als espais municipals del districte per a les persones transgènere.

No tolerarem més retallades en projectes municipals al Districte.