Superilla: Reduir al trànsit privat però per a garantir les necessitats i els usos veïnals!

El model de “superilles” té sentit per crear i reforçar el teixit social i la creativitat popular mitjançant l’alliberament de l’espai urbà. No es tracta només de reduir el trànsit privat contaminant, sinó de fer la ciutat per a les que vivim en ella.

Des de la CUP Capgirem Barcelona a Sant Martí, volem manifestar públicament el nostre posicionament en relació a la tensió política i veïnal que està generant la implementació de la primera “Superilla” al Poblenou. 
Les transformacions urbanes a qualsevol ciutat tenen un impacte directe en la vida quotidiana de les veïnes. Per tant, l’objectiu a fer prevaldre ha de ser el de  la necessitat de democratitzar aquestes transformacions. Això significa informar, debatre conjuntament i fer un acompanyament directe i sostingut d’aquests canvis. Només mitjançant la participació ciutadana en la presa de decisions respecte les modificacions urbanístiques evitarem la generació d’espais urbans allunyats de les necessitats del veïnat i que puguin afavorir la gentrificació dels barris.

És en aquest sentit que volem denunciar:

  • L’errada del govern a l’hora de implementar la “Superilla” de forma precipitada a la tornada de les vacances d’estiu i sense un mínim procés informatiu.
  • El paper d’alguns partits polítics que ha alimentat el conflicte al voltant de la “Superilla” impedint el diàleg, el debat i la construcció al voltant d’un concepte que és necessari per a la millora de la qualitat de la ciutat de Barcelona.

Per això manifestem el nostre suport cap a aquelles transformacions urbanes que tinguin per objectiu la reducció de l’ús del transport privat com és el cas de les “superilles”. Considerem una prioritat per raons mediambientals i de salut pública  la reducció del trànsit privat contaminant. Així com també la necessitat de retornar el dret a l’espai públic com a millora de les condicions de vida a les grans ciutats del segle XXI. Un retorn, que en el cas de Barcelona ha de ser respectuós amb les trames urbanes i espais veïnals històrics i en cap cas aplicar-se de forma uniforme seguint una trama Cerdà homogènia. 

Per aquestes raons, des de la CUP Sant Martí volem treballar per:

  • L’obertura d’un diàleg que ens permeti construir una ciutat de qualitat per les veïnes a partir del projecte bàsic conceptual de les “superilles”.
  • Mesures concretes de democratització i participació veïnal en les transformacions urbanes.
  • La necessitat d’un reforç del transport públic. 
  • El desplegament d’eines que facin del projecte de les superilles una veritable recuperació de l’espai urbà per a la ciutadania (plans d’usos, expansió de l’habitatge públic, o mesures de dissuasió de l’especulació urbanística i del turisme massiu).


Creiem que cal anar més enllà del debat viari per tal de plantejar el sentit que té aquesta recuperació de l’espai per les classes populars que viuen a la ciutat. El model de “superilles” té sentit per crear i reforçar el teixit social i la creativitat popular mitjançant l’alliberament de l’espai urbà. No es tracta només de reduir el trànsit privat contaminant, sinó de fer la ciutat per a les que vivim en ella.

Creiem que cal anar més enllà del debat viari per tal de plantejar el sentit que té aquesta recuperació de l’espai per les classes populars que viuen a la ciutat. El model de “superilles” té sentit per crear i reforçar el teixit social i la creativitat popular mitjançant l’alliberament de l’espai urbà. No es tracta només de reduir el trànsit privat contaminant, sinó de fer la ciutat per a les que vivim en ella.