Sant Martí: Resum del Ple del 8 d'Octubre de 2015

Prèviament al ple va caldre realitzar una junta de portaveus per aprovar les declaracions institucionals presentades. Per una banda hi havia la de CiU referent a l’encausament de Mas i el 9N, i per l’altra, la d'ERC presentada sobre el poble sahrauí a causa de la notícia relativa a l'expropiació i denegació d'asil polític a Hassana Aalia.

Pel que fa a la proposta de CiU, se’n va presentar una de BEC que no va obtenir el consens entre els dos grups. La CUP, però, considerava important tirar endavant la proposta, i se’n va presentar una altra d’alternativa que es va considerar de consens, i que va aconseguir el suport de BEC, però CiU no va voler donar suport a una proposta en la qual no es fes esment de Mas. Finalment, no va tirar endavant cap proposta a falta dels 2/3 necessaris de consens.

La proposta d'ERC va comptar amb els vots de BEC, ERC i la CUP, però no va arribar als 2/3 necessaris, a falta d'1 per a la seva aprovació.

En el ple extraordinari s'aprova el Cartipàs, amb alguns canvis substancials respecte a l'anterior.

Pel que fa a la vicepresidència, respecte a la qual hi havia un pacte a l'Ajuntament perquè fos C'S qui ocupés el càrrec, BEC proposa la candidata portaveu d'ERC Lourdes Arrando, que guanya per majoria simple amb els vots de BEC, ERC i CUP. C'S expressa el seu desconcert i fa notar el compromís que diu que cal amb els pactes. PP critica que no es respectin els acords.

CUP, malgrat oposar-­se de manera reiterativa a aquests càrrecs decidits mitjançant pactes i interessos i no de forma democràtica, en aquest cas decideix votar a favor de la candidatura d'ERC per evitar un major pes de la dreta al Districte.

L'aprovació de les propostes transcorre sense gaires sorpreses pel que fa a a la tendència de vot dels partits. Respecte als plànols urbanístics de BEC, prèvia l’experiència de 15 anys amb el pla 22@, malgrat algunes tèbies propostes seves de millora respecte a plans anteriors, considerem difícil poder­les tirar endavant. Per tant el nostre vot oscil∙la cap a l'oposició o l'abstenció. No considerem que les millores i que les apostes per habitatge social que suggereixen siguin suficients, així com la creació de zones verdes, en una ciutat que no compleix amb el mínim necessari. Valorem positivament i votem a favor d’una proposta de BEC que aposta pel control de la massificació i per la moderació de la presència de bars i altres serveis de degustació al Poblenou, un barri castigat en aquest sentit i on són necessàries apostes clares per un model alternatiu de ciutat.

Un moment important en el Ple va ser la presentació de les diverses propostes i preguntes sobre Pere IV. Les preocupacions anaven més dirigides cap al començament de les obres o cap al lloc on començar­les.

La proposta de CUP sobre Pere IV va ser en general acceptada, amb escasses objeccions. BEC hi va manifestar el seu suport i el compromís per dur­la a terme, no només en els aspectes urbanístics, sinó també pel que fa al concepte de model de ciutat. Va ser aprovada per tots els partits amb el vot en contra del PP i l'abstenció de CiU.

Des de la CUP, considerem un èxit l'aprovació de la proposta i ens en felicitem, pel que comporta d’anys i anys de reivindicacions veïnals.

Considerem important destacar el que va a ocórrer amb l'aprovació de la proposta del PP (sobre facilitar l'aparcament per a cotxes a la zona blava que envolta el mercat, mitjançant un descompte a les usuàries) en la qual, davant l'empat de tots els grups municipals i segons la normativa de funcionament dels districtes, el desempat va quedar en mans del president, que va votar­hi a favor.

Vam poder comprovar, en el que fa a la figura del president, que més enllà de moderar i establir ordres del dia, la seva vinculació ideològica pot inclinar la balança en algunes propostes.

La CUP creu que aquests càrrecs, a més de ser merament burocràtics i obeir a pactes sense criteris democràtics, afecten una ja inexistent balança de poders i doten els districtes d'una càrrega simbòlica que, com hem vist, en alguns casos acaba essent decisòria.