Poblenou: cap a un model de barri que deixi enrere el 22@

Des de la CUP de Sant Martí – CUP Capgirem Barcelona davant l'inici del procés participatiu “Repensem el 22@” impulsat per l'Ajuntament de Barcelona volem fer una sèrie de consideracions al respecte de l’urbanisme al Poblenou. Per avançar cap un barri on el centre siguin les persones cal reflexionar sobre l’impacte social del conjunt de transformacions urbanístiques recents al Poblenou i, especialment, del 22@.

Aquestes transformacions urbanístiques han deixat de banda les necessitats del veïnat i s’han centrat en l’especulació i el lucre de grans inversors i propietaris del sòl. El balanç de 17 anys de 22@ evidencia un fracàs a tots els nivells, associat a la seva dependència al sector immobiliari, i que amb la crisi iniciada el 2008, han situat en un 23% el seu estat actual d'execució produint una sèrie de conseqüències: abandonament de grans solar i naus, expulsió del veïnat de cases baixes i de lloguer, expulsió de l’economia de proximitat (tallers i petit comerç), patrimoni industrial enderrocat o en degradació, i incompliment amb habitatge social i equipaments de proximitat.

Per aquests motius el veïnat organitzat del barri sempre ens hi hem enfrontat rere lemes com “Volem seguir vivint al Poblenou” i “Poblenou no està en venda”. La mobilització i participació  veïnal esdevé motor de transformació social, i considerem que és l'únic actor capaç per a pensar un nou model de barri al servei de les necessitats socials, quotidianes i de forma empàtica amb el conjunt de les persones. És en aquest sentit que apostem per un model de barri del Poblenou que deixi enrere el 22@:

1. Poblenou per les veïnes, ni una sola veïna més expulsada del barri: reconeixement i consolidació de l’habitatge preexistent al 22@, preservació de les trames que sostenen la vida comunitària i aposta per l’habitatge públic de lloguer social per fer front a la gentrificació.

2. Model de desenvolupament urbà no especulatiu: reparació dels desequilibris i greuges de les transformacions urbanístiques al Poblenou, i aposta per un nou model que deixi enrere el 22@ impedint més especulació urbanística del sòl.

3. Poblenou barri cooperatiu, aposta per una economia social i solidària, i de proximitat:  el model productiu no s’ha de basar en sector econòmics concrets, s’ha de basar en les necessitats socials, comercials i veïnals, i compromès amb condicions laborals dignes, la responsabilitat social corporativa, l’ecologia i la igualtat de gènere.

4. Patrimoni industrial puntal d’identitat i cohesió social: un model urbanístic que respecti la història del barri impedint edificacions d’altes volumetries que banalitzen la memòria col·lectiva i privatitzen el patrimoni històric (Can Ricart, la Escocesa, Ca l’Alier, etc.).

5. Poblenou barri feminista: aposta per un barri pacificat que reconegui les necessitats d’infants, dones i de la diversitat funcional, i que el model urbà que no parteixi de les necessitats productives i estigui equipat amb equipaments i comerços de proximitat, edificacions baixes i amb espais públics i zones verdes confortables.

El balanç de 17 anys de 22@ evidencia un fracàs a tots els nivells, associat a la seva dependència al sector immobiliari.