Entre una identitat “obsoleta” i un futur “turistificat”
Article allotjat a Poblenou.org sobre l'impacte del turisme i l'urbanisme en la idenytitat col·lectiva del Poblenou. Per Albert Martín, sociòleg i co-portaveu de la CUP Barcelona.
Les transformacions urbanes dels darrers 25 anys al Poblenou constitueixen un combinat de mutacions físiques i simbòliques que estan resultant ser massa violentes per a ser digerides per a l’imaginari de qualsevol barri. Són transformacions de la fisonomia física, però també dels estils de vida, de treball i de comerç que se’n desprenen, i ara, més que mai, de turisme.
Primer, el disseny i execució urbanística dels diferents plans i infraestructures (22@, Fòrum, Diagonal Mar, o Vila Olímpica) van ignorar la dimensió social i popular del Poblenou. I segon, l’ocupació dels espais de trobada i passeig per part de l’hostaleria i la restauració, massificant-los de turistes i impedint del seu gaudiment al veïnat. Entre les actuacions urbanístiques i el canvi d’usos orientat al turisme s’està erosionant de forma preocupant, ja no el patrimoni històric, sinó l’imaginari i la identitat col·lectiva del veïnat, que és més greu i més difícil d’apreciar.
“la memòria històrica es va esborrant
poc a poc, generació rere generació″
Encara és possible una revitalització del Poblenou sensible amb la història i el veïnat
Sota els mites de la modernitat i el “progrés” [5] els diferents governs edifiquen un discurs, una publicitat i una legitimitat que cal posar al descobert. S’hauria de contestar per què només es va considerar “progrés” les transformacions urbanístiques que només beneficiaven a empresaris i propietaris del sòl, per què només les metodologies que no feien participar al veïnat el futur del seu barri, o per què només les transformacions que passaven per enderroca ri reedificar i no preservar i revitalitzar. Perquè és de vitalitzar i revitalitzar el Poblenou del que es tracta.
“Per què només es transformava enderrocant
i reedificant i no preservant i revitalitzant?”
A finals de la dècada dels 90’ el psicòleg Sergi Valera [6] realitzava un estudi sobre la identitat social al Poblenou en el que destacava que els elements essencials amb els que s’identificava el veïnat poblenoví eren: (1) la seva composició de classe obrera, (2) la celebració de la Festa Major, (3) un estil de vida similar al que es pot trobar en un poble, i (4) l’activitat quotidiana de “ramblejar”. A data de 2015 es pot concloure que el Poblenou ha viscut (1) un procés de substitució social en el que el veïnat de classe treballadora ha estat expulsat o impossibilitat de emancipar-se al mateix barri i s’ha atret a nou veïnat de classe mitja i alta; (2) un debilitament o encasellament de l’associacionisme que promovia la preparació i celebració de la Festa Major, que a conseqüència d’aquesta substitució social la festa és criticada per gran part d’aquest nou veïnat no sensible amb la història del barri; (3) un esquarterament de les principals vies de passeig i transport (Pere IV, Sant Joan de Malta) i els espais de trobada (carrers i carrerons de zones d’habitatges baixos), que ha trencat amb la dinàmica comunitària “de poble” del Poblenou; i (4) una modificació del “ramblejar”, ja que s’està produint un progressiu canvi d’orientació dels usos i serveis que s’ofereixen des dels negocis de la Rambla, tant per necessitat com per preu és una oferta més dirigida al turista que al veïnat (hotels, bars de copes, restaurants i terrasses).
Aquests exemples han repensat els usos de les antigues fàbriques en direcció pública i popular, i no privada, renovant una mateixa identificació històrica i de classe treballadora del segle XXI. Enlloc de seguir enderrocant i tergiversant indistintament els usos dels espais amb vida o sense, amb història o sense, cal habilitar i fer atractives les zones del Poblenou, abandonades i catalogades “d’obsoletes” per l’Administració (Can Ricart, Ca l’Alier, La Escocesa, Oliva Artés, Ca l’Illa). Poblenou encara té l’oportunitat històrica d’habilitar aquelles fàbriques i recintes industrials que encara queden per a usos públics, preservar els usos dels espais de trobada i passeig o defensar el teixit laboral local supervivent (petit comerç, petits i mitjans tallers). Combatre la turistificació i “barcelonització”, en el sentit més comercial i homogeneïtzador, del Poblenou i preservar i promoure l’atractiu particular industrial i històric del barri.
___________________________________
[4] Les barriades de barraques al Poblenou començaven des del Somorrostre, nascut de la immigració produïda amb la Exposició Universal de 1888 ubicat entre la Barceloneta i la fàbrica de Gas Lebon (alçada Bac de Roda). I des d’allà s’estenien fins al riu Besòs, les barriades del Camp de la Bota i el Petit Pequín (aquest ubicat als límits amb Sant Adrià, aixecat per famílies asiàtiques provinents majoritàriament de les Filipines el 1870). També hi havia les barriades d’Icària o de Darrera el Cementiri (confrontants a les línies del tren).
[6] Sergi Varela, 1997. “Estudio de la relación entre el espacio simbólico urbano y los procesos de identidad social”, a Revista de Psicologia Social, n.12. Barcelona.